O Festival de Cans sube este mércores o pano. Comeza unha función de catro días intensos, catro xornadas cunha programación na que o cine compartirá importancia coa música, a gastronomía ou a literatura. Alfonso Pato (Cans, 1969), pai desta idea que converteu unha aldea da Louriña na sede dun dos eventos máis importantes do sétimo arte a nivel nacional, recibe a Metropolitano.gal na parroquia porriñesa días antes do inicio dese festival do "agroglamour" que reúne cada ano a milleiros de persoas. O director desta cita imprescindible do ano en Galicia repasa os inicios, o presente e o futuro dun Festival de Cans que, dende hoxe, celebra as súas 15 primaveras.
- O Festival de Cans cumpre este ano a súa decimoquinta edición, como se está a portar o adolescente?
- Creo que con todo o que iso leva, a curiosidade, abrir os ollos ao mundo, non perder a ilusión polo futuro que poida vir por diante, esa é a forma de afrontalo. E tamén un xeito que temos como filosofía que é o de renovarnos cada ano, non dar por feito todo o que fixemos, afrontalo dende cero, no punto de vista dos contidos e nos espazos que abrimos para o público.
- Explícanos ese afán de transformación do evento dende o seu nacemento ata agora
- Os contidos non variaron moito, o festival ten a súa esencia no cine, nas curtametraxes, nos novos creadores e tamén unha parte musical importante, moitas veces vinculada a proxectos de cine e audiovisuais, pero outras que non están relacionadas directamente. Nos últimos anos o festival tivo unha evolución de cousas invisibles, como unha madurez organizativa que estamos acadando, especialmente no último lustro, nos fixemos moito máis maduros. En canto a os contidos foise ampliando, abrindo novas sección, entrando en partes máis internacionais, ampliando os coloquios co público, unha parte que enriquece moito aos directores e directoras e tamén ao público. O Festival foi guiando os seus contidos en función da demanda e tamén en función de escoitar cousas que pasaban na sociedade.
- Como xorde a idea de crear un festival de cine en Cans?
- A idea non pasaba de divertirse unha tarde, tomar unhas cervexas e facer unha actividade cultural. Eu traballaba na televisión, coñecía a xente do cine e iso empezou unha tarde de sábado con esa singularidade das proxeccións nos galpóns e nas adegas e de transportarse en chimpíns. O Festival non tiña unha intención máis alá, pero dende a primeira edición vimos que podería ter moito potencial. Así foi como empezamos a desenvolvelo, a medrar e abrilo máis días ata chegar ao formato actual de catro días intensos que temos no festival.
- Quen acuñou o xogo de palabras entre Cannes e Cans?
- Era un xogo que facíamos aquí dende pequenos, un chiste que era como unha demanda popular.
- E o termo "agroglamour"?
- A primeira vez que vin ese titular foi por Álvaro Penas, un xornalista que traballaba en La Voz de Galicia. Creo que foi un gran acerto, calou moito na xente e define moi ben o que é o festival, unha mestura entre o rural e o glamour da xente do cine e a televisión.
É do teu interese: Gaña dúas entradas para asistir ao Festival de Cans
- Custou moito convencer aos veciños desta historia?
- Ao principio non foi fácil porque non sabíamos explicar o que queríamos facer pouco máis dunhas proxeccións nos galpóns e nas adegas. Os veciños déronse conta de que a cousa ía en serio cando empezaron a ver caras coñecidas nas súas fincas ou adegas e entón prestáronse moito a colaborar.
- Que supón para unha aldea como Cans acadar trascendencia nacional e internacional?
- Hai uns anos un veciño díxome que o nome de Cans xa non ten o mesmo significado. Antes era o nome de aldea e agora é moito máis. Cando dis Cans hai un contido metido que ten que ver co cine, coa cultura no mundo rural e con un evento de certa transcendencia. Os veciños, coma nos mesmos dende a organización, fomos asimilando iso pouco a pouco. Chegamos a pensar que o Festival era como un cabalo desbocado, medrou todo tan de repente que nos vimos desbordados, pero iso regulouse moi ben, está asimilado e interiorizado. Case toda a xente da aldea ten algo que ver co festival nestes últimos días antes da celebración.
- Que papel xoga o Festival de Cans como impulsor de novos creadores?
- Temos que ser unha ferramenta mediadora entre o público e os creadores. O papel que xogou en quince anos é obxectivo pola cantidade de directores e directoras que pasaron por aquí, como Dani de la Torre, Xacio Baño, Alberto Vázquez, Olga Osorio… Facemos tamén esa labor de atraer e reclutar creadores e poñelos nun escaparate de visibilidade, coma no caso de Ángeles Huerta ou Álvaro Gago, que vivían en Londres e non eran coñecidos aquí.
- Son as curtas unha canteira de novos creadores e cine en formato longa?
- Creo que hai dúas vías, proba disto é a selección de curtametraxes que temos este ano en Cans, cunha xente que xa fixo algunha longa e volve as curtas ou con novos creadores e creadoras formados en moi boas universidades e cidades do mundo.
É do teu interese: Así son as curtas que compoñen a sección oficial de ficción
- Como deches con eles?
- Foi unha casualidade porque ía dar un coloquio a Londres. Levoume o profesor Xaime Varela, moi importante na conexión entre Galicia e Londres. Indepentemente do coloquio, quedamos para tomar un café con outras cinco persoas e ao final eran corenta e todas interesantísimas. Saín dalí absolutamente fascinado co traballo de Álvaro Gago, Pablo Romero, Ángeles Huerta ou Borja Santomé, xente que facía cousas moi interesantes, e o que fixemos foi arrastralos ata aquí.
- Existe esa xeración coñecida como "Novo Cinema Galego"?
- Existe sobre todo con dous ou tres creadores dunha enorme dimensión, sobre todo no caso de Oliver Laxe, un cineasta estratosférico, que marca unha diferencia e arrastra aos demáis. Hai unha forma de narrar, paixasística ou contemplativa, que roda sen actores. Dende Cans, nos últimos anos, fixemos unha liña paralela a este cinema, cercano a non ficción, e abrimos a sección de Furacans, que penso vai ter un enorme éxito porque era unha demanda, case un clamor.
- Cal é o papel da muller en Cans?
- Temos un compromiso coa igualdade dende o principio. En todas as edicións tivo mulleres no xurado e na competición. E, dende 2015, temos un decálogo da visibilidade da muller. Nos rexemos por unhas normas que teñen que ver cos xurados paritarios, porcentaxes de mulleres en concursos, coloquios e homenaxes. Está interiorizado na organización e este ano damos un paso máis, non só nos números senón nos contidos que van a ter a muller como epicentro: un ‘storyboard’ para nenos sobre María Casares, un documental sobre unha mestra de Cans o ‘Debuxa Cans’, concurso participativo para colexios, sobre as superheroína…
- Un dos atractivos do festival é a programación dedicados aos máis pequenos. En que consiste este ‘Mini Cans’?
- Xurdiu pola necesidade dunha demanda dos pais que estamos entre os 40 e 55 anos. Nos gusta ir cos fillos aos festivais e que haxa alternativas de día. A iniciativa foi un éxito e cada ano hai máis actividades. Cans rexeita e abomina o inchable e ese tipo de enchentes de centros comerciais. A nosa intención e didáctica e que parta do mundo do cinema.
É do teu interese: Os cinco concertos imprescindibles do Festival de Cans
- Fernando León, Isabel Coixet e, este ano, Fernando Trueba pasaron polo Torreiro das Estrelas, que estrela lle falta a Alfonso Pato en Cans?
- Poderíamos dicir moitos nomes, estaría moi ben que viñera Clint Eastwood algunha vez antes de que nos deixara, pero estamos moi satisfeitos coa xente que pasou por aquí. É moi complicado traer a un director ou directora aquí cando non estrean ningún filme. Ninguén nos dixo nunca que non viña, pero tardamos moitos anos en xestionalo. Insistimos e logramos que viñeran. Aquí asistimos a coloquios máxicos con José Luis Cuerda, Montxo Armendáriz e a propia Isabel…
- Cannes veta os produtos de Netflix, que opinas deste tipo de plataformas?
- Depende do tipo de películas. Nalgúns casos, se o autor non marca un pouco a liña, pode ser un contido adulterado. Non considero que o mellor cine se fai nas serias, faise no cine. As series están pensadas para outro tipo de pantalla, formato e televisión. Está moi ben que as cadeas invistan no cinema, pero é moito máis libre cando invisten os medios públicos e non privados, que buscan un xénero máis de acción ou thriller. Non é mellor ou peor e hai directores que o fan marabillosamente ven.
- Que lle recomendarías ao público?
- Se viñera a Cans o que faría sería distribuír moi ben o meu tempo, aquí dórmese pouco. Aquí hai tres vías de afrontar o festival: dunha forma completamente cinéfila, vendo todo o que hai; dunha forma totalmente musical, cos concertos; ou dun xeito de ocio e lecer, tirado debaixo dunha viña, tomar unha cervexa e falar coa xente… pero o ideal e conxugar as tres cousas. dórmese pouco.
Unha boa opción e vir a sesión de mañá, das curtas de competición que se paran para o coloquio de Fernando Trueba. Pola tarde combinar un pouco entre cine con cousas como Invernadoiro, onde está Kevin Weatherill, Pantis ou a estrea do filme ‘Sevilla e Gomorra’ de Ángel Filgueira; con actuacións musicais e unhas cañas a medida que vai terminando o día.
- Temiches pola viabilidade do Festival durante a crise?
- Si, máis dunha vez. De feito, os festivais de cine e doutro tipo en Galicia teñen un problema que aínda non está resolto coa administración: non temos vida máis alá dun ano. É certo que concorremos a un sistema de axudas bastante decente, pero hai países nos que se traballa xa con dous anos. Aquí non existe o medio prazo. O Festival de Cans, ademais, non depende plenamente de cartos públicos (un 25-30% como máximo), xera os seus recursos propios e os seus patrocinadores privados.
É do teu interese: "Terito", un dos protagonistas dos coloquios do Festival de Cans
- Como xestionas as axudas, públicas ou privadas?
- Agora mesmo temos un problema coa Deputación de Pontevedra, que non concedeu nin fixo pública ningunha axuda ao festival. É moi difícil traballar cun presuposto a ollo, nos crea un problema moi grave e non só a nós, senón a todos os festivais da provincia de Pontevedra que se celebran en maio, como a Primavera do Cine ou o Play Doc. Hai un problema de fluidez e, as veces, os atrancos administrativos non son complexos de solucionar senón que falta vontade para solucionalos.
- A cultura non interesa na política?
A cultura interesa moi pouco á xente que goberna e case de todas as cores. As veces teñen máis preocupación porque a cultura non se rebele que unha verdadeira intención e vontade de ter unha política cultural con amplitude de miras. Hai ano e medio, Feijoo, o presidente da Xunta, dixo que iba a haber un plan estratéxico da cultura galega e seguimos sentados esperando por ese plan. Non hai unha intención nin unha vontade política de facer algo en profundidade.
- Explica iso a suspensión do Diario Cultural de Ana Romaní?
- A aniquilación do Diario Cultural ten varias lecturas. Unha é un aspecto moi claro de erradicar calquera espazo que xere opinións críticas e darlle máis horas a contidos acríticos como a gastronomía, a meteoroloxía ou os deportes. Outra é unha intención clara de acabar co xornalismo cultural, o último bastión. Esa desaparición escenifica o fin dunha época e tamén a marca dunha política cultural, a do Partido Popular, que non é unha aposta pola cultura, senón por tapar ocos. Por moito que se diga agora que se vai facer un espazo transversal, a transversalidade solo leva a desaparición, solo é un eufemismo.
- Viviches a censura na túa época de traballador na Televisión de Galicia?
- Creo que todos os que traballamos nalgún momento alí dentro tivemos autocensura porque chega un momento que te cansas e é unha forma de evitarse problemas. Cando hai un intento de protesta colectiva a metade fuxe e non protesta, a non ser o que está pasando coa Televisión Española, cun cambio de actitude, de modelo. Esa protesta de vestirse de negro é moi visible, intelixente e silenciosa, pero que entra polos ollos. Os medios públicos necesitan un cambio de modelo, pero non sei se lle interesa a todos os partidos. Nin dende a oposición hai unha constancia nin un traballo por reformar todo esto.
- Como foi a túa experiencia, inicio e final, en Onda Curta?
- Era o primeiro programa de curtametraxes da Televisión de Galicia. Cheguei xusto despois de facer o festival de Cans e pensaron en min. Foi unha gran experiencia, serviu para potenciar novos creadores. O que máis me doe non foi a desaparición en si, senón que a televisión pública non teña un espazo para dedicarlle aos novos creadores. E non por falar deles, senón que a súa obra se mostre. Non lle compramos a obra e nin a visibilizamos, fora de ese delirio que se lle ocorreu a TVG de pedir as curtametraxes de forma gratuíta. Unha parte de culpa a teñen os propios curtametraxistas e realizadores, que deberían reclamar visibilidade. Creo firmemente que os medios públicos serven para algo, pero solo se se gobernan dun xeito que sirva para algo.
Reivindican a "excelsa calidade" da obra de Ledicia Costas, "unha das máis lidas e premiadas do panorama literario galego
Josefa, que actuó con artistas como Manu Chao, Cristina Pato o Susana Seivane, fue una de las líderes del movimiento musical y cultural 'Bravú
Concibió a su hija como un proyecto para crear a la mujer del futuro, Hildegart, quien fue niña prodigio de la República
La cita busca consagrase como el mayor festival de cine de Vigo y uno de los pocos eventos dedicados al séptimo arte que existen en la ciudad
La UVigo abre este sábado su programa de rutas culturales con una andaina por algunas de las playas más importantes del norte de Portugal
No Events
Puedes encontrarnos en nuestras redes sociales o, si lo prefieres, ponerte en contacto con nosotros a través de contacto@metropolitano.gal
Saber todo lo que ocurre en Vigo y su área metropolitana es ahora más sencillo, rápido y directo gracias al nuevo servicio de alertas de WhatsApp de Metropolitano.gal
© Hansei Media SL